24
października 2013 r. uczniowie dwóch klas szóstych − VI c i VI d − wzięli
udział w poranku muzycznym zorganizowanym przez nauczyciela muzyki − Panią
Jadwigę Żaboklicką, przy współpracy ze Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej
w Warszawie. Wyjazdy na poranki to już tradycja naszej szkoły. Co roku
uczestniczymy w tym wydarzeniu i za każdym razem dowiadujemy się czegoś nowego
i czegoś nowego doświadczamy. Tym razem prezentowane były instrumenty dęte
blaszane: trąbka, waltornia i puzon.

Trąbka wyposażona
jest także w jeden lub więcej zaworów pozwalających na usuwanie gromadzącej się
wilgoci (śliny
grającego i skroplonej pary wodnej). Brzmienie trąbki w dużej mierze zależne
jest od techniki gry i może być łagodne i melodyjne bądź ostre i wibrujące.
Charakterystyczna dla tego instrumentu jest duża siła dźwięku i donośność. W
szkołach muzycznych na trąbce mogą grać już 7‑letnie dzieci, jednak optymalnym
wiekiem, kiedy płuca są odpowiednio wykształcone, jest 8-9 rok życia. W
orkiestrze są zwykle 2-4 trąbki. Instrument ten jest też powszechnie stosowany
w orkiestrach dętych i w jazzie.

Waltornia zbudowana jest z wąskiej
metalowej rurki, trzykrotnie zwiniętej w spiralę, wewnątrz której są dodatkowe
trzy rurki połączone z wentylami − pomagają one w wydobywaniu pełnej skali
dźwięków. W orkiestrze symfonicznej są zwykle cztery rogi. Uważa się, że
róg jest bardzo trudnym instrumentem i wymaga od wykonawcy wielkich
umiejętności kontrolowania oddechu i ust.

Wszyscy
uczestnicy poranka mogli dowiedzieć się tych i wielu innych ciekawych rzeczy od
muzyków (z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina), którzy grają na trąbce,
waltorni i puzonie. Wysłuchali też utworów wykonanych na tych
instrumentach, m.in. Amazing Grace
i Time To Say Goodbay. Niektórzy
mieli okazję wziąć do ręki trąbkę, a nawet w nią dmuchnąć. Szkoda, że jesteśmy
już w szóstej klasie i za rok poranek muzyczny odbędzie się bez naszego
udziału.
Wiktoria
i Weronika Stachera, klasa VI c
...................................................................................................................................................................