W
Szkole Podstawowej Nr 2 klasy integracyjne tworzone są już od 15 lat.
W roku szkolnym 2013/2014 jest ich
sześć. Mamy dwie klasy pierwsze i po jednej na kolejnych poziomach.
Jedynie wśród klas trzecich nie ma takiego oddziału. W związku z tym wychowawcy
klas postanowili zorganizować Szkolny
Dzień Klas Integracyjnych, w którym zostanie przybliżona idea integracji
uczniom z wybranych klas I - VI.
W poprzedzającym go tygodniu
wszyscy uczniowie klas integracyjnych uczestniczyli w konkursie plastycznym
zorganizowanym przez p. Martę Baczewską. Wspólnie wykonywali plakaty na temat „Każdy inny
– wszyscy równi”. Z prac dzieci stworzono dekorację do wspólnej poniedziałkowej
zabawy. Dodatkowo uczniowie kl. IIc pod kierunkiem p. Anny Sokołowskiej
i p. Teresy Pawlak zorganizowali wystawę prac plastycznych, które związane
były z tematyką integracji. Wyeksponowano je
na holu, co zachęcało pozostałych uczniów do zatrzymania się oraz wnikliwszego zapoznania się z intencją
autorów.
W prezentacji klas integracyjnych uczniowie
ubrani byli według wcześniej wybranego (uzgodnionego) koloru.
Ib
– pomarańczowy
Ic
– biały
IIc
– żółty
IVc
– czerwony
Vc
– niebieski
VIc
– zielony.
W dniu 07.04.2014r. na trzech godzinach lekcyjnych po
raz pierwszy odbyła się wspomniana prezentacja pod hasłem „Inny - nie znaczy
gorszy”. Oprócz zaangażowania klas integracyjnych brali w niej także udział
uczniowie z pozostałych zespołów klasowych. Mieli oni okazję obejrzeć i
wysłuchać przedstawienie w języku angielskim „Picnic At Penfold Palace” w
wykonaniu uczniów klasy IVc.
Przy dźwiękach refleksyjnej muzyki dzieci mogły wykazać
się wiedzą na temat integracji, pisząc na papierze wszystkie wyrażenia, bądź
wykonując rysunki, które kojarzą im się z głównym hasłem. Praca mobilizowała do
działania wszystkich uczestników z poszczególnych klas. Podczas tej współpracy
wskazane przez prowadzącą program p. Elżbietę Kwiatkowską oraz innych
nauczycieli osoby zmagały się z trudnościami, jakich na co dzień doświadczają
ich niepełnosprawni koledzy i koleżanki. Przy sześciu stanowiskach uczniowie
klasy Vc pomagali wczuć się w sytuację osoby posiadającej problemy ze wzrokiem.
Chętni mieli niezwykłą okazję, by sprawdzić jak funkcjonują ich rówieśnicy z
niedowidzeniem lub niewidomi. Ich zadaniem była próba odczytania tłoczonych na zróżnicowanej
fakturze liter a także narysowanie podanych przez instruktorów obiektów. Oczywiście nie mieli oni możliwości
korzystania ze zmysłu wzroku z uwagi na zawiązane oczy.
Ponadto
mogli także przekonać się jak słaby wzrok utrudnia działanie, korzystając z
okularów zamazanych częściowo farbą, pastą do zębów lub zakropkowanych w/w
środkami.
Pozostałe trzy stanowiska przygotowali uczniowie klasy
VIc. Na jednym z nich istniała możliwość sprawdzenia swojej wiedzy w quizie o integracji, zaś
w dwóch pozostałych uczniowie mieli za zadanie sprawne ułożenie obrazka z
puzzli związanego również z tą tematyką.
Sprawdzenie
własnych możliwości i ograniczeń związanych z trudnościami, jakie
napotykają dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cieszyło się dużym
powodzeniem. Miejmy nadzieję, że zaowocuje to większą empatią wobec osób
niepełnosprawnych.
Podsumowaniem przygotowanego programu było odczytanie przez
wybranych uczestników z każdej klasy „słoneczka” - pojęć związanych z integracją.
Zadaniem dzieci z klas młodszych było natomiast zaprezentowanie głównego hasła
za pomocą rysunków.
Uczniowie klasy Ib pod opieką p. Joanny Pruszyńskiej i
Marty Baczewskiej oraz klasy Ic pod kierunkiem p. Agnieszki Żochowskiej
i Doroty Niemyjskiej występowały przed dziećmi z oddziałów przedszkolnych
Oa, Ob, Oc, Od, Oe. Młodsi koledzy i koleżanki byli żywo zainteresowani wiedzą
o integracji, co objawiało się dużą ilością zadawanych pytań.
Dziękując wszystkim za wspólnie spędzony czas i
możliwość poszerzenia wiedzy na temat integracji wśród uczniów naszej szkoły
zapraszamy na kolejny taki dzień w następnym roku szkolnym.
Elżbieta
Kwiatkowska
.....................................................................................................................