W roku szkolnym 2014/2015 uczniowie klasy 1b i 1d Szkoły
Podstawowej nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Ząbkach biorą udział w projekcie
„Mazowieckiej Akademii Innowacji Szkolnych” współfinansowanym przez Unię Europejską
i dodatkowo w trakcie zajęć szkolnych realizują innowacyjne programy nauczania:
1b - „ZIP- Zainteresowania I Pasje”, zaś 1d - „Odkrywcę Biznesu”.
Program
„ZIP” pozwala na włączenie nowych technologii jako niezbędnego, ale
niedominującego elementu szkolnej rzeczywistości. Nauczyciel ma być
inspiratorem, wspierającym kształtowanie nawyków formułowania celów przez
uczniów. Wykorzystując przykładowe tematy podane w tym programie
nauczyciel inspiruje uczniów do ciekawego, czasami niekonwencjonalnego opracowania
zadania.
Treści nauczania zostały opracowane w ramach każdego
przedmiotu. W ich zdobyciu pomaga uczniom metoda Marii Montessori oraz
metoda projektów i doświadczeń poszukujących.
Na realizację treści programu ZIP w każdym tygodniu
poświęcamy minimum jedną godzinę lekcyjną. Niektóre zajęcia odbywają się poza
budynkiem szkolnym np. w lesie, parku, na boisku, w kinie. Uczniowie przeprowadzają również różnorodne
doświadczenia.
Darmowy podręcznik MEN okazuje się świetną bazą do
zaproponowania uczniom wielu intrygujących i ciekawych tematów projektów.
Treści programowe zawarte
programie „Odkrywca biznesu” dążą do
wzbudzenia w dziecku samodzielności i przedsiębiorczości, dając także
niezbędny zasób wiedzy, w tym kompetencji z zakresu ekonomii, przedsiębiorczości.
Program ten dąży więc do tego, aby uczniowie nabyli niezbędne umiejętności oraz
wiedzę, które pozwolą im stać się w przyszłości innowacyjnymi twórcami,
przygotowanymi do radzenia sobie w różnorodnym otoczeniu gospodarczym,
a przede wszystkim ludźmi, którzy będą żyć
w
zgodzie ze sobą i swoimi predyspozycjami. Program „Odkrywca biznesu” jest
nastawiony na wzbudzanie w uczniach kreatywności, samodzielności oraz
współpracy, co można ująć jako szeroko rozumianą przedsiębiorczość.
Uczniowie obu klas z pewnością
zbierają nowe doświadczenia i w ciekawy, odmienny sposób poznają
tajniki rzeczywistości, zaś nauczycielom drogę wskazują słowa autorów programu
„...że najważniejsze w pracy nauczyciela są uszy. Nauczycielu, wsłuchaj
się w swoich uczniów, pozwól im być aktywnym uczestnikiem lekcji, daj im
narzędzia, pozwól się mylić i szukać samodzielnie odpowiedzi, wspieraj
i zachęcaj do działania, bądź obok ucznia nie przed nim. Nauczycielu idź
razem ze swoimi uczniami i zachwyćcie się światem.”
A oto niektóre wyjścia uczniów :
1.
Wycieczka do sklepu spożywczego w Ząbkach – rozpoznawanie warzyw
i owoców w sklepie; zwrócenie uwagi na ułożenie towaru na półkach,
promocje; obserwowanie ważenia produktów przez pracownika sklepu.
2.
Wycieczka do Warszawy – „Warszawa stolica Polski w baśniach
i legendach” - zwrócenie uwagi na wygląd dawny
(Starówka) i współczesny, poznanie
niektórych legend związanych ze stolicą; zawód cukiernik – wizyta w
manufakturze „Cukrowa Sowa” - samodzielne
wykonanie lizaków
3. Zapalenie zniczy
pod pomnikiem poległych mieszkańców Ząbek w czasie II wojny
4.
Wyjście do parku - zaobserwowanie zmian
jakie zaszły w parku w listopadzie, jak drzewa przygotowują się do zimy,
utrwalenie różnicy między drzewem a krzewem, obserwacja ptaków
– ptaki pozostające i odlatujące na
zimę
5. Lekcja
muzealna w Zamku Królewskim; a potem podziwianie świątecznej choinki
Inne sfotografowane zajęcia:
„Zapasy na zimę” - skarby zamknięte w
słoikach – degustacja przyniesionych przetworów przez dzieci;
- „Akcja charytatywna” - wykonanie przez dzieci
(razem z rodzicami) kartek i różnorodnych ozdób świątecznych, z których dochód
(sprzedaż podczas zebrań z rodzicami) został przeznaczony na zakup paczek
świątecznych dla najuboższych dzieci ze szkoły
Honorata
Antosiewicz – wychowawczyni klasy 1d
Alicja
Rutkowska – wychowawczyni klasy 1b
.....................................................................................................................................................