W kwietniu 2015r. nasi najmłodsi
uczniowie wybrali się do Filharmonii Narodowej, „KRÓLESTWA MUZYKI” aby poznać to miejsce „od kuchni”.
Ponieważ w tym czasie w Sali
Kameralnej odbywały się przesłuchania do Konkursu Chopinowskiego 2015r., cichutko
przeszliśmy korytarzem, aby nie przeszkadzać i niestety nie zwiedziliśmy tej
sali. Pani przewodnik zaprowadziła nas na próbę chóru, gdzie dzieci słuchały
i obserwowały, jak 100 chórzystów wykonuje swoją pracę. Ich uwagę zwrócił
dyrygent, zarazem dyrektor chóru, Henryk Wojnarowski, który kilka razy
przerywał utwór, aby udzielić chórzystom wskazówek, co do wykonania
poszczególnych fragmentów utworu. Uwagę dzieci zwróciły „widełki”, które miał
prawie każdy muzyk. Kiedy wyszliśmy z sali prób, był czas na dzielenie się
spostrzeżeniami i zadawanie pytań, wtedy to pani przewodnik wytłumaczyła,
że widełki to kamerton, który pomaga muzykom. Wszystkim bardzo podobała się
próba, ponieważ utwór, który ćwiczył chór, był wesoły i piękny.
Potem pojechaliśmy windą na
najwyższe piętro budynku i bardzo cicho, bo taki był warunek, weszliśmy na
„jaskółkę”, czyli najwyższą lożę w Filharmonii. Obserwowaliśmy z góry Salę Koncertową, na której
odbywała się próba Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej. Potem wróciliśmy na dół i bardzo cichutko,
żeby nie przeszkadzać, weszliśmy i wysłuchaliśmy
pięknego utworu. Tutaj także dyrygent, dyrektor artystyczny, pan Jacek Kasprzyk
przerywał muzykom i dawał wskazówki. Dzieci słuchały jak zaczarowane.
Kiedy wyszliśmy, nadszedł czas na
rozmowę i pytania. Dzieci wymieniały instrumenty, które widziały i
słyszały, a były tam między innymi: skrzypce, wiolonczele, kontrabasy,
altówki, klarnety, waltornie i trąbki, harfa, bębny oraz inne instrumenty
perkusyjne. Pani przewodnik opowiadała nam o życiu i twórczości Fryderyka
Chopina, wielkiego polskiego kompozytora i pianisty, którego imię nosi
Filharmonia Narodowa.
Na koniec przeszliśmy przez
pomieszczenie, w którym muzycy odpoczywają w czasie przerw, gdzie
stoją statuetki Fryderyków, wiszą złote płyty oraz karykatury muzyków.
Pani zaprosiła nas na poranne
koncerty dla dzieci, które odbywają się w każdą niedzielę o godz. 11.00. Życzyła również, aby
jak najwięcej dzieci i rodziców chciało słuchać muzyki poważnej i ją
pokochało. Mam nadzieję, że tak też się stanie.
Z Filharmonii udaliśmy się pod
Grób Nieznanego Żołnierza, gdzie odbywały się uroczystości złożenia kwiatów
przez Delegację Turecką z udziałem Orkiestry Reprezentacyjnej Wojska
Polskiego. Po wysłuchaniu Hymnu Państwowego w odpowiedniej postawie, udaliśmy
się do Parku Saskiego, gdzie w pięknej wiosennej scenerii zjedliśmy drugie
śniadanie. Po posiłku przeszliśmy przez Plac Piłsudskiego i dotarliśmy do
Pałacu Prezydenckiego, następnie Krakowskim Przedmieściem do Kościoła Św.
Krzyża, gdzie spoczywa serce Fryderyka Chopina. Potem oglądaliśmy pomnik Mikołaja
Kopernika znajdujący się w pobliżu kościoła. W drodze powrotnej, dzieci
były bardzo zmęczone, ale kiedy zauważyły plac zabaw w Parku Saskim, w oka
mgnieniu wróciły im siły witalne i ku wielkiej radości wszystkich mieliśmy
czas na świetną zabawę.
Wszystkim uczniom bardzo podobała się
zarówno pierwsza jak i druga część wycieczki. Chociaż zmęczone, to zadowolone,
pełne wielu wrażeń i nowych wiadomości dzieci wróciły do szkoły.
Wychowawca klasy 0d
Jolanta Stosio
............................................................................................................................................