Dnia 16 lutego 2016 roku klasy szóste wybrały się na wycieczkę do
Filharmonii Narodowej w Warszawie. W planach mieliśmy poznawanie kulis tej
instytucji kulturalnej. Organizatorem
wycieczki była Pani Jadwiga Żaboklicka – nauczyciel muzyki w naszej
szkole.
Do budynku dostaliśmy się wejściem służbowym. Następnie ruszyliśmy na
trzecie piętro. Tam udaliśmy się do jednego z trzech pomieszczeń, w których publiczność
czeka
na rozpoczęcie występu lub odpoczywa podczas antraktów. Za wielkimi, dwuskrzydłowymi drzwiami znajdowała się sala koncertowa, w której odbywała się próba orkiestry symfonicznej .
na rozpoczęcie występu lub odpoczywa podczas antraktów. Za wielkimi, dwuskrzydłowymi drzwiami znajdowała się sala koncertowa, w której odbywała się próba orkiestry symfonicznej .
Z prawdziwą przyjemnością przysłuchiwaliśmy się grze orkiestry.
Udało się nam wyróżnić niektóre instrumenty: skrzypce, trąbki, tuby oraz tak
zwane duże skrzypce, czyli wiolonczele.
Po tej prawdziwej uczcie dla ucha udaliśmy się tam, gdzie zwykle melomani
nie mają wstępu, a mianowicie do garderoby oraz szatni z szafkami muzyków. Zostaliśmy
też zaproszeni do pokoju kontrolnego. Stamtąd przez kamery mogliśmy podziwiać poczynania
artystów na scenie. Zobaczyliśmy również maszynę odpowiedzialną za kontrolę
świateł podczas występów. Następnie skierowaliśmy się na balkony położone nad
salą balową, gdzie zostało zrobione grupowe zdjęcie, a potem schodami udaliśmy
się do wspomnianej wcześniej sali. Pomieszczenie było jasne, a jedną ze ścian
zdobiły „kryształowe drzwi”. Na szklanych taflach wyrzeźbione zostały różne
instrumenty muzyczne. Przechodząc przez nie trafiliśmy
do głównej szatni. Udało nam się także zobaczyć scenę, na której organizowane
są występy chóru. Stamtąd przeszliśmy do „sali malinowej”, gdzie pani dokładnie
objaśniła nam działania marketingowe filharmonii.
Czekała nas jeszcze niespodzianka,
a mianowicie próba chóru, której część mogliśmy podziwiać. Na pożegnanie
zostały nam podarowane gazetki „Afisz młodego melomana”.
Serdecznie
pożegnaliśmy się z przewodnikiem filharmonii, która towarzyszyła nam przez ten
cały czas.
Ta wycieczka była niepowtarzalną okazją, aby dokładnie poznać Filharmonię
Narodową w Warszawie. Udało nam się zobaczyć wiele miejsc, gdzie publiczność
nie ma wstępu. Poznaliśmy także część historii tego wspaniałego miejsca.
Dowiedzieliśmy się, że jej działalność koncentruje
się głównie wokół: koncertów i projektów edukacyjnych.
Oba te nurty wzajemnie się przenikają i uzupełniają. Mając świadomość, że edukacja jest procesem ciągłym i może dotyczyć wszystkich, propozycje filharmonii są adresowane do różnych grup wiekowych.
Oba te nurty wzajemnie się przenikają i uzupełniają. Mając świadomość, że edukacja jest procesem ciągłym i może dotyczyć wszystkich, propozycje filharmonii są adresowane do różnych grup wiekowych.
Nina Andrzejczyk 6D