„Inny - nie znaczy gorszy”

W Szkole Podstawowej Nr 2 klasy integracyjne tworzone są już od 15 lat.
          W roku szkolnym 2013/2014 jest ich sześć. Mamy dwie klasy pierwsze i  po jednej na kolejnych poziomach. Jedynie wśród klas trzecich nie ma takiego oddziału. W związku z tym wychowawcy klas  postanowili zorganizować Szkolny Dzień Klas Integracyjnych, w którym zostanie przybliżona idea integracji uczniom z wybranych klas I - VI.
          W poprzedzającym go tygodniu wszyscy uczniowie klas integracyjnych uczestniczyli w konkursie plastycznym zorganizowanym przez p. Martę Baczewską. Wspólnie wykonywali plakaty na temat  „Każdy inny – wszyscy równi”. Z prac dzieci stworzono dekorację do wspólnej poniedziałkowej zabawy. Dodatkowo uczniowie kl. IIc pod kierunkiem p. Anny Sokołowskiej i p. Teresy Pawlak zorganizowali wystawę prac plastycznych, które związane były z tematyką integracji. Wyeksponowano je  na holu, co zachęcało pozostałych uczniów do zatrzymania się oraz  wnikliwszego zapoznania się z intencją autorów.
W prezentacji klas integracyjnych uczniowie ubrani byli według wcześniej wybranego (uzgodnionego) koloru.
Ib – pomarańczowy
Ic – biały
IIc – żółty
IVc – czerwony
Vc – niebieski
VIc – zielony.

W dniu 07.04.2014r. na trzech godzinach lekcyjnych po raz pierwszy odbyła się wspomniana prezentacja pod hasłem „Inny - nie znaczy gorszy”. Oprócz zaangażowania klas integracyjnych brali w niej także udział uczniowie z pozostałych zespołów klasowych. Mieli oni okazję obejrzeć i wysłuchać przedstawienie w języku angielskim „Picnic At Penfold Palace” w wykonaniu uczniów klasy IVc.
Przy dźwiękach refleksyjnej muzyki dzieci mogły wykazać się wiedzą na temat integracji, pisząc na papierze wszystkie wyrażenia, bądź wykonując rysunki, które kojarzą im się z głównym hasłem. Praca mobilizowała do działania wszystkich uczestników z poszczególnych klas. Podczas tej współpracy wskazane przez prowadzącą program p. Elżbietę Kwiatkowską oraz innych nauczycieli osoby zmagały się z trudnościami, jakich na co dzień doświadczają ich niepełnosprawni koledzy i koleżanki. Przy sześciu stanowiskach uczniowie klasy Vc pomagali wczuć się w sytuację osoby posiadającej problemy ze wzrokiem. Chętni mieli niezwykłą okazję, by sprawdzić jak funkcjonują ich rówieśnicy z niedowidzeniem lub niewidomi. Ich zadaniem była próba  odczytania tłoczonych na zróżnicowanej fakturze liter a także narysowanie podanych przez instruktorów obiektów.  Oczywiście nie mieli oni możliwości korzystania ze zmysłu wzroku z uwagi na zawiązane oczy.
Ponadto mogli także przekonać się jak słaby wzrok utrudnia działanie, korzystając z okularów zamazanych częściowo farbą, pastą do zębów lub zakropkowanych w/w środkami.                                                           
Pozostałe trzy stanowiska przygotowali uczniowie klasy VIc. Na jednym z nich istniała możliwość sprawdzenia  swojej wiedzy w quizie o integracji, zaś w dwóch pozostałych uczniowie mieli za zadanie sprawne ułożenie obrazka z puzzli związanego również z tą tematyką.
 Sprawdzenie własnych możliwości i ograniczeń związanych z trudnościami, jakie napotykają dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cieszyło się dużym powodzeniem. Miejmy nadzieję, że zaowocuje to większą empatią wobec osób niepełnosprawnych.
Podsumowaniem przygotowanego programu było odczytanie przez wybranych uczestników z każdej klasy „słoneczka” - pojęć związanych z integracją. Zadaniem dzieci z klas młodszych było natomiast zaprezentowanie głównego hasła za pomocą rysunków.
Uczniowie klasy Ib pod opieką p. Joanny Pruszyńskiej i Marty Baczewskiej oraz klasy Ic pod kierunkiem p. Agnieszki Żochowskiej i Doroty Niemyjskiej występowały przed dziećmi z oddziałów przedszkolnych Oa, Ob, Oc, Od, Oe. Młodsi koledzy i koleżanki byli żywo zainteresowani wiedzą o integracji, co objawiało się dużą ilością zadawanych pytań.   


Dziękując wszystkim za wspólnie spędzony czas i możliwość poszerzenia wiedzy na temat integracji wśród uczniów naszej szkoły zapraszamy na kolejny taki dzień w następnym roku szkolnym.


                                                                                        Elżbieta Kwiatkowska

.....................................................................................................................