Dzień Integracji

W bieżącym  roku szkolnym Dzień Integracji odbywał  się pod hasłem „Integracja zaczyna się w sercu”. 16 kwietnia klasy integracyjne przygotowały wiele atrakcji, których celem było przybliżenie idei integracji innym uczniom naszej szkoły. Na trzeciej, czwartej i piątej godzinie lekcyjnej równolegle w sali widowiskowej 49, 84 i 86 odbyły się pokazy, prezentacje i spotkania uczniów klas integracyjnych i zaproszonych klas.

Na początku obejrzeliśmy przedstawienie słowno-muzyczne pt.” Leśna przeprowadzka” w wykonaniu uczniów klasy IIIc. Uczniowie z dziecięcą radością odgrywali powierzone im role. Odpowiedni bajkowy nastrój potęgowały muzyka, efektowne stroje, rekwizyty i dekoracje.

Kolejnym punktem spotkania były konkurencje przygotowane prze klasę VI c. Przy kolejnych stanowiskach uczniowie mogli doświadczyć odbioru świata przez osoby niepełnosprawne, ich ograniczeń i trudności jakie napotykają w codziennym życiu.
Odgadywanie i odczytywanie z ust, powtarzanie głośno wyrazów lub zdań podawanych bezgłośnio przez nauczyciela lub ucznia uświadomiło im jak trudno jest funkcjonować będąc osobą niesłyszącą.
Odgadywanie i nazywanie liter wykonanych z papieru o chropowatej fakturze za pomocą dotyku przy zasłoniętych oczach pokazało odbiór świata przez osoby niewidzące. Kolejnym zadaniem była próba samodzielnego pokonania toru przeszkód przy związanych bandażem nogach lub założeniu kortezy, użyciu kul,  z asekuracją nauczyciela lub ucznia.  Uczniowie mogli przekonać się czy łatwo było im wykonać zadania przy ograniczonych możliwościach ruchowych. Kolejnym zadaniem był quiz związany z posiadaną wiedzą na temat integracji oraz osób niepełnosprawnych. Podczas przechodzenia dzieci do kolejnych stanowisk pozostali uczniowie mieli za zadanie wykonanie krzyżówki i ułożenie zagadek na temat integracji.


Podczas trwania przedstawienia w sali 49 równolegle w sali 84 klasa II b przygotowała Karaoke dla klasy 2f i 2d oraz uczniów świetlic klas 0 i II- III. Wprowadzeniem do spotkania była pogadanka na temat zachowania w stosunku do dzieci integracyjnych w naszej szkole. Dzieci zaśpiewały wspólnie piosenkę „Kaczuszki”, a następnie każda klasa zaprezentowała przygotowaną przez siebie. Kolejna konkurencja wprowadzała dodatkowo taniec. Śpiewając piosenkę dzieci pokazywały układ choreograficzny do niej.  Osobom odważnym i chętnym zaproponowano śpiew solowy i tutaj również nie brakował chętnych. Dzieci śpiewały piosenki nie tylko z repertuaru  zespołu ”Fasolki”, ale piosenki filmowe i innych wykonawców. Wspólne śpiewanie przyniosło wiele radości, pozwoliło poznać się bliżej uczniom równoległych klas i zintegrować się.

Klasa 1h zaprosiła uczniów ze świetlicy klas I, aby porozmawiać  o tym co znaczy słowo integracja i wykonać plakat na ten temat. Aby odczytać hasło „Integracja zaczyna się od serca” uczniowie musieli odgadnąć poszczególne wyrazy  i ułożyć hasło.

Na piątej godzinie lekcyjnej klasa 5c pod kierunkiem Pani Katarzyny Wasiłowskiej i Joanny Jańczyk przedstawiła inscenizację w języku angielskim o zaletach współpracy i wzajemnego działania i zrozumienia. Ponieważ widzami byli uczniowie klas I-II i III, po zakończeniu występu młodzi aktorzy jeszcze raz opowiedzieli już w języku polskim jaki był przebieg przedstawienia. Niektórzy młodzi widzowie z dumą potwierdzili ,że zrozumieli i dobrze odczytali scenki w oryginalnym brzmieniu. Po występach  wszystkie sześć klas zostało podzielone na zespoły 4-5 osobowe. Każdy zespół dostał karton z zadaniami, zagadkami i rebusami dostosowanymi do wieku. W trakcie uczniowie musieli odgadnąć hasło, które było tematem plakatu dla całej grupy. W międzyczasie Pani Agnieszka Żochowska poprowadziła krótką pogadankę sprawdzającą znajomość znaczenia i słowa INTEGRACJA.  Z  zagadnieniem integracji  jak i z plakatami wszystkie grupy poradziły sobie wyśmienicie. Całość imprezy doskonale oprawiona została przez plakaty i prace plastyczne przygotowane wcześniej przez uczniów z klas integracyjnych.

Dumni jesteśmy że nie tylko uczniowie z klas integracyjnych mają tak szerokie i rozległe wiadomości oraz świadomość pojęcia integracji.


..............................................................................................................................