ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE 0a, 0b, 0c, 0d w FILHARMONII NARODOWEJ


W kwietniu 2015r. nasi najmłodsi uczniowie wybrali się do Filharmonii Narodowej, „KRÓLESTWA MUZYKI” aby poznać to miejsce „od kuchni”.
            Ponieważ w tym czasie w Sali Kameralnej odbywały się przesłuchania do Konkursu Chopinowskiego 2015r., cichutko przeszliśmy korytarzem, aby nie przeszkadzać i niestety nie zwiedziliśmy tej sali. Pani przewodnik zaprowadziła nas na próbę chóru, gdzie dzieci słuchały i obserwowały, jak 100 chórzystów wykonuje swoją pracę. Ich uwagę zwrócił dyrygent, zarazem dyrektor chóru, Henryk Wojnarowski, który kilka razy przerywał utwór, aby udzielić chórzystom wskazówek, co do wykonania poszczególnych fragmentów utworu. Uwagę dzieci zwróciły „widełki”, które miał prawie każdy muzyk. Kiedy wyszliśmy z sali prób, był czas na dzielenie się spostrzeżeniami i zadawanie pytań, wtedy to pani przewodnik wytłumaczyła, że widełki to kamerton, który pomaga muzykom. Wszystkim bardzo podobała się próba, ponieważ utwór, który ćwiczył chór, był wesoły i piękny.
            Potem pojechaliśmy windą na najwyższe piętro budynku i bardzo cicho, bo taki był warunek, weszliśmy na „jaskółkę”, czyli najwyższą lożę w Filharmonii. Obserwowaliśmy        z góry Salę Koncertową, na której odbywała się próba Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej. Potem wróciliśmy na dół i bardzo cichutko, żeby nie przeszkadzać, weszliśmy       i wysłuchaliśmy pięknego utworu. Tutaj także dyrygent, dyrektor artystyczny, pan Jacek Kasprzyk przerywał muzykom i dawał wskazówki. Dzieci słuchały jak zaczarowane. Kiedy wyszliśmy,  nadszedł czas na rozmowę i pytania. Dzieci wymieniały instrumenty, które widziały i słyszały, a były tam między innymi: skrzypce, wiolonczele, kontrabasy, altówki, klarnety, waltornie i trąbki, harfa, bębny oraz inne instrumenty perkusyjne. Pani przewodnik opowiadała nam o życiu i twórczości Fryderyka Chopina, wielkiego polskiego kompozytora    i pianisty, którego imię nosi Filharmonia Narodowa.
Na koniec przeszliśmy przez pomieszczenie, w którym muzycy odpoczywają w czasie przerw, gdzie stoją statuetki Fryderyków, wiszą złote płyty oraz karykatury muzyków.
            Pani zaprosiła nas na poranne koncerty dla dzieci, które odbywają się w każdą  niedzielę o godz. 11.00. Życzyła również, aby jak najwięcej dzieci i rodziców chciało słuchać muzyki poważnej i ją pokochało. Mam nadzieję, że tak też się stanie.
            Z Filharmonii udaliśmy się pod Grób Nieznanego Żołnierza, gdzie odbywały się uroczystości złożenia kwiatów przez Delegację Turecką z udziałem Orkiestry Reprezentacyjnej Wojska Polskiego. Po wysłuchaniu Hymnu Państwowego w odpowiedniej postawie, udaliśmy się do Parku Saskiego, gdzie w pięknej wiosennej scenerii zjedliśmy drugie śniadanie. Po posiłku przeszliśmy przez Plac Piłsudskiego i dotarliśmy do Pałacu Prezydenckiego, następnie Krakowskim Przedmieściem do Kościoła Św. Krzyża, gdzie spoczywa serce Fryderyka Chopina. Potem oglądaliśmy pomnik Mikołaja Kopernika znajdujący się w pobliżu kościoła. W drodze powrotnej, dzieci były bardzo zmęczone, ale kiedy zauważyły plac zabaw w Parku Saskim, w oka mgnieniu wróciły im siły witalne i ku wielkiej radości wszystkich mieliśmy czas na świetną zabawę.
Wszystkim uczniom bardzo podobała się zarówno pierwsza jak i druga część wycieczki. Chociaż zmęczone, to zadowolone, pełne wielu wrażeń i nowych wiadomości dzieci wróciły do szkoły. 

                                                                         
                                                                                               Wychowawca klasy 0d
                                                                                                      Jolanta Stosio

                                                                                                                                                   



............................................................................................................................................