Sprawozdanie z wycieczki do Białowieży

Dnia 8 października 2015r. odbyła się wycieczka szkolna do Białowieży. W wyjeździe uczestniczyły klasy Va i Vd ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Ząbkach, pod okiem wychowawców: pani Elżbiety Gaworek   i pani Jagody Żaboklickiej.

O godzinie 8:00 rano wyruszyliśmy autokarem spod naszej szkoły. Pierwszym punktem zwiedzania okazała się Bazylika Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Węgrowie.

Pan przewodnik opowiedział nam, że świątynia została wybudowana w XVI w.
We wnętrzu kościoła znajdują się barokowe freski autorstwa florenckiego malarza Michała Anioła Palloniego.

W zakrystii kościoła obejrzeliśmy słynne lustro Twardowskiego. Posiadało ono pęknięcia, co nas ogromnie zaciekawiło.
Pan przewodnik opowiedział nam legendę związaną z owym zwierciadłem.
Dowiedzieliśmy się, że rysy na lustrze powstały wówczas, gdy król Zygmunt August zobaczył w nim odbicie swojej młodo zmarłej żony Barbary. Wzruszony rzucił się w stronę lustra, lecz zjawa żony zniknęła, zwierciadło pękło, a na jego tafli ukazał się diabeł. Oznaczało to nieszczęście. Wkrótce król Zygmunt umarł, a Twardowski zniknął.

Kolejnym etapem wycieczki była Św. Góra Grabarka – najważniejsze miejsce kultu religijnego wyznawców prawosławia. Ogromne wrażenie zrobiły na nas krzyże wokół Cerkwi Przemienienia Pańskiego. Są one przynoszone  przez pielgrzymów, poświęcone, a następnie wkopywane
w ziemię. Z roku na rok jest ich coraz więcej.

Następnie udaliśmy się do wnętrza Cerkwi. Tam przewodziła nam siostra zakonna prawosławna. Wygląd Cerkwi różni się od naszych kościołów. W środku nie było ławek, z wyjątkiem tych pod ścianami, które służą tylko  starszym i schorowanym osobom. Ołtarz w Klasztorze zawsze jest skierowany w stronę wschodnią na pamiątkę znajdującego się niegdyś rajskiego ogrodu oraz miejsca narodzin Jezusa Chrystusa. Mnie ogromnie spodobało się wnętrze Cerkwi. Na ścianach znajdują się ikony, na sufitach malunki z aniołami, wokół było bardzo dużo złotych  świeczników. Siostra zakonna pokazała nam również, jak się żegnają prawosławni wyznawcy.

Po opuszczeniu Cerkwi pojechaliśmy do Białowieskiego Parku Narodowego. Tam znajduje się Muzeum Przyrodniczo-Leśne, gdzie oglądaliśmy ekspozycje przedstawiającą leśne zwierzęta występujące niegdyś w  Puszczy Białowieskiej. W muzeum obejrzeliśmy film o tym, jak zwierzęta zachowują się w poszczególnych porach roku. Był to bardzo ciekawy i pouczający film.

Ostatnim etapem wycieczki był Rezerwat Pokazowy Żubrów. Tam zobaczyliśmy łosie, jelenie, rysie, lisy, żubry oraz wilka. Rezerwat ma powierzchnię 27 hektarów, a zwierzęta tam żyją w warunkach zbliżonych do naturalnych.

Do domu wróciliśmy późnym wieczorem, zmęczeni, lecz szczęśliwi i pełni wrażeń.
            Moim zdaniem była to najbardziej ciekawa i pouczająca wycieczka w jakiej  brałam udział. Podziwiałam freski Michała Anioła, usłyszałam legendę o lustrze Twardowskiego, zwiedziłam Cerkiew i posłuchałam opowieści siostry zakonnej prawosławnej. Po raz pierwszy zobaczyłam wilka i przekonałam się, że wcale nie jest taki zły jak w bajce o Czerwonym Kapturku. Była to doskonała lekcja historyczno-przyrodnicza.

Julia Świdwa
                    Kl. Vd

....................................................................................................................................................................