KLASA 4E W RADZYMINIE

W związku z prowadzonym w naszej szkole projektem "Wokół Mazowsza", którego hasłem przewodnim klasy 4e jest Radzymin, wybraliśmy się na wycieczkę. Jeden z uczniów naszej klasy napisał list do Burmistrza Radzymina z opisem projektu. W odpowiedzi dostaliśmy zaproszenie do tego miasta.
         Wycieczka odbyła się 22 marca. Na miejsce dotarliśmy około godziny 10:00, a pierwszym punktem naszej wycieczki był Urząd Miasta i Gminy Radzymin, gdzie przywitali nas Burmistrz Krzysztof Chaciński i Jan Wnuk, były burmistrz Radzymina, obecny Prezes Towarzystwa Przyjaciół Radzymina.
         Rządni wiedzy o tym mieście zadaliśmy wiele pytań.
         Herbem Radzymina jest Oko Opatrzności. Dowiedzieliśmy się od czego powstała nazwa Radzymin. Jednej z legend mówi o tym, że kiedyś był tu szlak między Bródnem, a Kamieńczykiem, na którym kupcy błądzili i jeden ze strażników książęcych ustawił tabliczkę "RADZĘ OMIŃ TO MIEJSCE". Założycielem Radzymina był Jan Radzymiński, a ślady istnienia osady pochodzą z XIIIw.
         Pan Wnuk opowiedział nam o bitwie z Bolszewikami, która odbyła się 15 sierpnia zwana "Cudem nad Wisłą".
         Pan Burmistrz opowiedział nam o potrzebach miasta, gminy i trudnościach lokalnej społeczności.
         To czego udała się uniknąć w naszej szkole, w radzymińskich podstawówkach jest codziennością. Tam lekcje odbywają się na trzy zmiany i trwają od 7:00 do 18:00.
         Burmistrz opowiedział nam o sobie: swoją funkcję pełni od ponad roku, lubi w miarę wolnego czasu między innymi czytać książki, jeździć na rowerze, podróżować.
         Z Radzymina pochodzi aktor Artur Żmijewski, a obecnie mieszka Jacek Borkowski. Wiele postaci sceny polskiej ma w okolicach Radzymina letniskowe domki, w których spędzają wakacje i weekendy.
         Po spotkaniu z Burmistrzem, z Panem Janem Wnukiem udaliśmy się pod pomnik Tadeusza Kościuszki. Potem poszliśmy pod Kościół Przemienienia Pańskiego, który jest najstarszym budynkiem Radzymina, obok którego jest zabytkowa dzwonnica i Szkoła Elementarna im. Eleonory Czartoryskiej.
         Następnie udaliśmy się na Cmentarz, gdzie obejrzeliśmy mnóstwo pomników i grobów. Pan Jan opowiedział nap o spotkaniu z Papieżem Janem Pawłem II i pokazał nam lądowisko dla helikopterów specjalnie wybudowane na przyjazd Papieża do Radzymina.
         Dowiedzieliśmy się, że idea sadzenia "Katyńskich Dębów", powstała w radzymińskiej Szkole Podstawowej im. Pilota Mariana Pisarka. Dęby są sadzone w całej Polsce, na pamiątkę zamordowanych w Katyniu w 1940 roku.
         Od naszego przewodnika dowiedzieliśmy się, że co roku 15 sierpnia w Radzyminie odbywa się zlot motocyklowy pt. 'Moto Cud", na pamiątkę "Cudu nad Wisłą".
         Na końcu odwieźliśmy Pana Jana do urzędu i wróciliśmy do Ząbek.
         Wycieczka bardzo mi się podobała. Dowiedzieliśmy się bardzo ciekawych rzeczy o Radzyminie, których nie znaleźliśmy w Internecie. Zawsze warto tam pojechać.

Uczeń klasy 4e

Kamil Grzywacz

........................................................................................................................................