KULISY TEATRU WIELKIEGO


W dniu 10.02.2017 roku (piątek) o godzinie 8:00 pojechaliśmy na wycieczkę klasową, aby zwiedzić kulisy Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Na początku pani przewodnik pokazała nam makietę obiektu, krótko przedstawiła jego historię a także opowiedziała, jak wyglądała budowla w pierwotnej wersji oraz po rozbudowie.

Dowidzieliśmy się ,że „Teatr Wielki” to miasto w mieście, gdyż znajduje się tam  straż pożarna, przychodnia lekarska oraz szereg pracowni: ślusarska, modelarska, malarska, krawiecka i szewska ,a ponadto pokoje gościnne dla artystów, bar, kawiarnia itp.

Następnie przeszliśmy za kulisy, gdzie obejrzeliśmy pomieszczenie inspicjenta - najważniejszej osoby podczas trwania przedstawienia. Inspicjent posiada wiedzę o technicznych możliwościach takich jak: zapadnie, windy, obrotowe sceny.

Kolejnymi miejscami godnymi uwagi były tzw. kieszenie, gdzie znajdowały się duże elementy scenografii, które w najbliższym czasie przydadzą się i nie ma sensu ich wynosić. Jedną z największych dekoracji był ogromny byk. 

Inną ciekawą atrakcją była winda, którą przewozi się dekoracje, rekwizyty niezbędne do przedstawień, nawet auta lub żywe zwierzęta. My pojechaliśmy nią na szóste piętro i z góry zobaczyliśmy, jak powstają ogromne tła do różnych spektakli. Następnie poszliśmy do magazynu kostiumów teatralnych, gdzie znajdowało się mnóstwo rozmaitych przebrań dla artystów. Kostiumy te były uporządkowane na wieszakach tematycznie. Kolejnym miejscem godnym uwagi była pracownia krawiecka w której ciągle powstają rozmaite kostiumy i kapelusze. Ostatnim miejscem zwiedzania była ogromna widownia, największa  w Europie, zaś druga pod względem wielkości na świecie.Może ona pomieścić 1700 osób.

Pełni wrażeń skierowaliśmy się do szatni, przebraliśmy się, pożegnaliśmy
i podziękowaliśmy kulturalnie pani przewodnik. Później poszliśmy do autokaru, którym
o godzinie 11: 30 wróciliśmy do szkoły.



Gabriel Potocki VB
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------