SP2 na Uniwersytecie Warszawskim

15 stycznia uczniowie kl. VI Szkoły Podstawowej nr 2  odwiedzili Uniwersytet Warszawski. 

Na Wydziale Fizyki powitał nas p. dr Mateusz Goryca z Zakładu Fizyki Ciała Stałego, który opowiedział o pracy naukowców w Laboratorium Ultraszybkiej Magnetospektroskopii Nanostruktur Półprzewodnikowych.  Pan doktor w bardzo ciekawy sposób wytłumaczył tę, początkowo abstrakcyjną dla uczniów, nazwę.  Po wejściu do laboratorium zobaczyliśmy ogromne naczynia wypełnione ciekłym helem o temp. - 269° C (4° C powyżej zera absolutnego).  Do tych kadzi wkładane są malutkie próbki materiału półprzewodnikowego, które - pobudzone działaniem pola magnetycznego i pod wpływem niskiego ciśnienia, w bardzo krótkim czasie (tysięczne części sekundy), wysyłają impulsy świetlne,   mierzone za pomocą specjalnych urządzeń zwanych spektroskopami.  Dowiedzieliśmy się, że dzięki tym badaniom w przyszłości zamiast na dyskach wymiennych (pen drive) będzie można zapisywać informacje w formie impulsów światła na powierzchniach wielkości jednego atomu.

Na Wydziale Biologii zorganizowane zostały bardzo interesujące zajęcia z okazji 200-lecia Uniwersytetu - w formie wykładów, pokazów i warsztatów.
Pracownicy przygotowali wiele ciekawych stoisk pokazowych, gdzie uczniowie mogli porozmawiać ze specjalistami, ale przede wszystkim dotknąć i zobaczyć gady, owady egzotyczne oraz ryby i inne organizmy wodne.  Uczniowie grali w gry edukacyjne, rozpoznawali czaszki zwierząt leśnych i kopalnych, lepili komórki z plasteliny, jedli lody zamrożone ciekłym azotem, budowali modele helisy DNA z kawałków owoców i czekolady a później mogli je zjeść, odpowiadali na pytania naukowców 
i odgadywali zagadki, wygrywając różne nagrody.
          Uczniowie uczestniczyli też w zajęciach :
„Kosmetyki – zrób to sam”
„Nie możesz zdecydować się, który szampon, krem, odżywka będą lepsze? Nasze babcie nie miały tego problemu, bo same przygotowywały kosmetyki. W czasie warsztatów poznasz rośliny, z których wytwarza się preparaty kosmetyczne. Dzięki podanym przez nas przepisom każdy uczestnik będzie mógł samodzielnie przygotować ziołowe kosmetyki.”
„CSI – kryminalne zagadki”
„Wyobraźmy sobie zdarzenie kryminalne, gdzie nie udało się ująć winowajcy na gorącym uczynku, a wszyscy podejrzani mają mocne alibi i brak jasnego motywu. Czy takie śledztwo musi zostać umorzone z powodu niewykrycia sprawcy? Dzięki metodom biologii molekularnej nie musi. Zapraszamy wszystkich chętnych do wzięcia udziału w praktycznych zajęciach z wykorzystania techniki RFLP do zbadania genetycznego odcisku palca, podczas których postaramy się odpowiedzieć na sakramentalne pytanie: winny czy niewinny.”

                                                                                   Beata Bieniak (nauczyciel)

            Pewnie wielu z was, chciało zostać agentem specjalnym. Prowadzić intrygujące śledztwa, gonić za złoczyńcą. Wybrani uczniowie z klas szóstych już to zrobili.
             Troje szóstoklasistów z naszej szkoły znalazło się na zajęciach ,,CSI- kryminalne zagadki”.
Nasza sprawa zaczyna się całkiem niewinnie. Lata osiemdziesiąte, zwykły hotel. Brzmi całkiem normalnie. Akcja zaczyna się rozkręcać, gdy do holu wbiega histeryzująca kobieta- Pani Jenny. Uważa, że w pokoju obok słychać było tłukące się szkło. We wspomnianym pomieszczeniu znaleziono martwego gangstera.
            Po dokładnych oględzinach, okazuje się, że morderca nie zostawił żadnego śladu.
Sprawa zostaje odłożona do tych nierozwiązanych.
            Trzydzieści lat później zabrano się za nią ponownie. Techniki śledcze są bardziej rozwinięte. Od gangstera, syna przestępcy, kelnera, pani Jenny i sprzątacza- czyli podejrzanych znajdujących się w tym samym czasie w hotelu, pobrano krew.  I tu ,,wkraczają” uczestnicy zajęć. Wcielamy się w rolę śledczego, który musi porównać krew z miejsca zdarzenia z krwią podejrzanych.
            Każdy ,,badacz” dostał dwie małe probówki- jedna z materiałem genetycznym podejrzanego, a druga ze specjalnym płynem do ,,rozcinania” DNA. Po wykonaniu mało skomplikowanych czynności, i porównaniu próbek dowiedzieliśmy się kto był mordercą. Pani Jenny.
            Zajęcia były bardzo ciekawe i dzięki nim dowiedzieliśmy się kilku rzeczy o DNA.

Mam nadzieję, że takie wyjazdy będą organizowane częściej.

                                                                                              Patrycja Cichocka (kl.VI a)


..................................................................................................................