„Najcenniejszym
i najtrwalszym podarunkiem jaki można dać dziecku - jest wykształcenie”. Pomimo
upływu czasu wygłoszona przez Arystotelesa maksyma, pozostaje jak najbardziej
aktualna. Jest również mottem do rodziców i nauczycieli, którzy realizują swoje
obowiązki wychowawcze nie tylko podczas codziennych zajęć lekcyjnych ale
również uczestnicząc w wielu projektach organizowanych przez zewnętrzne
instytucje.
Między
innymi, jednym z takich ważniejszych zadań jest udział Szkoły Podstawowej numer
2 w Ząbkach w projekcie ,,Woda darem życia‘’ realizowanym w ramach konkursu
grantowego dofinansowanego ze środków NFOŚIGW. Cel przedsięwzięcia, to
stworzenie pięknego ogrodu, w którym uczniowie będą mieli okazję uczestniczyć w
lekcjach ,,Zielonego myślenia’’. Takie działania edukacyjne, zmierzające do
kształtowania odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego powinny być
na stałe wprowadzone w program nauczania dla jak najmłodszych
dzieci. Tego typu przedsięwzięcia przyrodnicze kształtują u dzieci gotowość
działania w celu ochrony środowiska i wzbudzają powstawanie więzi emocjonalnych
z przyrodą, dając dzieciom okazję do obserwowania, działania i tworzenia.
Zagadnienia które realizowane są w szkole połączone z praktyką pozwolą bliżej
poznać wybrane zjawiska przyrodnicze dotyczące najbliższego otoczenia dziecka.
Konkretne działania w ogrodzie szkolnym sprzyjają przyswajaniu wiedzy i
umiejętności oraz z pewnością dają uczniom wiele satysfakcji. Dzięki takim
zajęciom nasi uczniowie będą mogli obserwować świat przyrody, podziwiać jego
piękno i dostrzegać zachodząc w nim związki przyczynowo-skutkowe.
Aby
naocznie zapoznać się z tematyką, wybrani uczniowie klas drugich i czwartych
Szkoły Podstawowej nr2 w Ząbkach mieli możliwość w dniu 07 października
uczestniczenia i pomagania w pracach związanych z sadzeniem niespełna 60
gatunków roślin. Pogoda sprzyjała pracy. W miłej i przyjaznej atmosferze, po
wcześniejszym wyrównaniu terenu uczniowie dokonali z pomocą ogrodników nasadzeń
roślin, z których to powstały urokliwe
rabaty usiane wśród pięknych przyrodniczych ścieżek. Następnie uczniowie
edukacji wczesnoszkolnej pod nadzorem swojej wychowawczyni z wielkim
zaangażowaniem podlewali każdą roślinę, zwracając szczególną uwagę na jej
delikatność i piękno.
Pomimo
tego, że ogród dopiero delikatnie rozkwita uczniowie już teraz czują się jego
współgospodarzami i z niecierpliwością czekają na kolejne prace. Tymczasem
każda posadzona roślina zostanie opisana przy pomocy tabliczek informacyjnych,
aby uczniowie mogli zapoznać się z specyficznymi wymaganiami oraz pielęgnacją.
Czujemy
ogromną satysfakcję, że udało się nam zrealizować nasze marzenia, a ogród z
każdym dniem staje się piękniejszy, ciekawszy i bogatszy w nowe gatunki roślin.
Wszyscy
chętnie uczestniczyli w pracach ogrodniczych, a samego efektu końcowego
spodziewamy się na wiosnę. Wtedy też,
powstaną rabatki na których młodsi uczniowie będą mogli wysiewać warzywa, zioła
i kwiaty. Przy okazji zaznajomią się ze sposobami ich pielęgnacji. Poznają
podstawowe zagadnienia związane z podlewaniem wodą deszczową zgromadzoną w
specjalnym zbiorniku, jak również nawożeniem i usuwaniem chwastów.
Z
niecierpliwością oczekujemy na możliwość obserwacji zmian, jakie będą zachodzić
przez ten okres w naszym ogródku dydaktycznym. Mamy nadzieję, że zima nie
będzie zbyt sroga, a wiosną ogród zachwyci nas bogactwem barw i zapachów,
stając się jednocześnie domem dla wielu owadów i ptaków. Już teraz nasi uczniowie wzbogacili swoją
wiedzę o różnorodności przyrody oraz dowiedzieli się, jak wiele zależy od
człowieka, od nas samych. Na pewno była to interesująca plenerowa lekcja, która
uwrażliwiała uczniów na potrzeby środowiska. Pomimo jesiennych dni, często
zerkają oni do naszego ogródka, z niecierpliwością oczekując kolejnych działań.
Anita
Frączek i Jolanta Gut
...................................................................................................................................................